Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W KOŃCZEWICACH

  1. PODSTAWA PRAWNA

§ 1.

Środowiskowy Dom Samopomocy w Kończewicach zwany dalej ŚDS działa w szczególności na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021r. poz.2268 z późn. zm.);
  2. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020r. poz. 685 z późn. zm.);
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020r. poz. 249 z późn. zm.);
  4. Uchwały Nr XI.80.2019 Rady Gminy Miłoradz z dnia 28 października 2019r. w sprawie wyodrębnienia Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach ze struktur Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu, utworzenia odrębnej jednostki organizacyjnej Gminy Miłoradz pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy w Kończewicach oraz nadania Statutu;
  5. Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach nadanego Uchwałą Nr XI.80.2019 Rady Gminy Miłoradz z dnia 28 października 2019r.;
  6. Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego;
  1. FUNKCJONOWANIE I ORGANIZACJA ŚDS

§ 2.

  1. Niniejszy Regulamin Organizacyjny określa zasady organizacji i funkcjonowania ŚDS
    w Kończewicach.
  2. ŚDS w Kończewicach jest jednostką organizacyjną Gminy Miłoradz powołaną do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
  3. ŚDS jest ośrodkiem wsparcia, dziennego pobytu dla 25 pełnoletnich osób z zaburzeniami psychicznymi.
  4. ŚDS w Kończewicach jest Domem typu:

A – dla osób przewlekle psychicznie chorych,

B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną,

C – dla osób z nnymi przewlekłymi zaburzeniami czynności psychicznych oraz

D – dla osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

  1. ŚDS jest zlokalizowany w budynku pod adresem: Kończewice 4, 82-213 Miłoradz.

 

§ 3.

  1. ŚDS prowadzi swoją działalność od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 15:00
  2. ŚDS działa co najmniej 5 dni w tygodniu po 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach, jeżeli dom zapewnia usługi transportowe.
  3. Istnieje możliwość prowadzenia dodatkowych zająć kulturalnych, sportowych i rekreacyjno-turystycznych w innych godzinach i w dni wolne od zajęć.

§ 4.

  1. Dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym.
  2. Termin zamknięcia ŚDS ustala się po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników i ich opiekunów.
  3. Zamknięcie ŚDS może nastąpić po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, Gminy Miłoradz oraz Wydziału Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.
  4. Należy każdorazowo udokumentować w formie pisemnej wyrażone stanowisko w sprawie zamknięcia ŚDS przez uczestników lub ich opiekunów.
  5. Dopuszcza się zamknięcie ŚDS bez zachowania dwutygodniowego zawiadomienia Wojewody Pomorskiego tylko w wyjątkowych sytuacjach losowych np. awarii, nawałnicy, pożaru lub sytuacji, gdy wymagają tego inne przepisy prawa, po natychmiastowym zawiadomieniu Gminy Miłoradz oraz Wydziału Polityki Społecznej PUW w Gdańsku o zaistniałej sytuacji.

 § 5.

  1. ŚDS świadczy usługi dla mieszkańców Gminy Miłoradz.
  2. Uczestnikami ŚDS mogą być również osoby spoza terenu Gminy Miłoradz po zawarciu porozumienia na realizację zadania pomiędzy właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.
  • 6.
  1. Zasady funkcjonowania ŚDS określają:
    1. Statut;
    2. Regulamin Organizacyjny;
    3. Programy Działalności dla każdego typu domu;
    4. Plan Pracy ŚDS opracowywany na każdy rok.

 

 § 7.

  1. Bezpośredni nadzór nad działalnością ŚDS sprawuje Wójt Gminy Miłoradz.
  2. Nadzór merytoryczny i kontrolny w zakresie realizowanych zadań i gospodarki funduszami publicznymi na realizację zadań z zakresu opieki społecznej pełni Wydział Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

III. CELE I ZADANIA

§ 8.

Cele ŚDS:

  1. Stworzenie systemu wparcia społecznego dla uczestników, poprzez wszechstronną integrację, aktywizację i pomoc terapeutyczną.
  2. Zwiększenie samodzielności i zaradności życiowej oraz stymulacja rozwoju osobowościowego, kulturalnego i funkcjonowania społecznego uczestników.
  3. Kształtowanie, podtrzymywanie i rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych uczestników niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb.
  4. Poprawa jakości życia uczestników poprzez wzrost ich samodzielności i zaradności życiowej oraz umiejętność samodzielnego zaspokajania potrzeb życiowych,
  5. Wszechstronna aktywizacja uczestników, rozwijanie ich zainteresowań i indywidualnych uzdolnień oraz kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego w sposób efektywny.
  6. Poprawa poczucia własnej wartości i pewności siebie uczestników w kontaktach interpersonalnych.
  7. Poprawa sprawności fizycznej i ogólnej wydolności organizmu.
  8. Wsparcie i pomoc rodzinie i opiekunom uczestników.
  9. Wszechstronna integracja ze środowiskiem lokalnym.
  10. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Kształtowanie właściwych postaw społecznych: zrozumienia i życzliwości oraz promowanie tolerancji wobec odmiennych zachowań osób z zaburzeniami psychicznymi oraz niepełnosprawnościami.

§ 9.

Zadania ŚDS:

  1. Prowadzenie zajęć terapeutycznych w formie indywidualnych oraz grupowych treningów, w szczególności:
    1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
    2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów , w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
    3. Trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
    4. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
  2. Zapewnienie poradnictwa psychologicznego;
  3. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
  4. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
  5. Organizacja terapii ruchowej, w tym: zajęć sportowych, turystyki oraz rekreacji;
  6. Przygotowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego zgodnie z Jego potrzebami, możliwościami psychofizycznymi oraz zainteresowaniami i umiejętnościami.
  7. Dążenie do w miarę możliwości pełnej aktywizacji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym i społecznym.
  8. Umożliwienie uczestnikom spożycie jednego ciepłego posiłku dziennie przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.
  9. Zapewnienie uczestnikom niezbędnej opieki podczas pobytu w ŚDS oraz w czasie transportu.
  10. Integracja społeczna uczestników poprzez współpracę z
    1. ich rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
    2. Ośrodkami Pomocy Społecznej i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie;
    3. Poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
    4. Powiatowym urzędem pracy;
    5. Organizacjami pozarządowymi;
    6. Kościołami i związkami wyznaniowymi;
    7. Ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;
    8. Placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób z niepełnosprawnościami, w tym: z WTZ, ZAZ, spółdzielniami socjalnymi, CIS, i KIS;
    9. Innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
  1. Zapewnienie pomieszczeń i wyposażenia niezbędnego do codziennego przebywania uczestników oraz prowadzenia zajęć terapeutycznych.
  2. ZASADY KIEROWANIA JEDNOSTKĄ

§ 10.

  1. ŚDS zarządza jednoosobowo Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy Miłoradz na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, który jest jednocześnie zwierzchnikiem służbowym Kierownika ŚDS.
  2. Kierownik reprezentuje ŚDS na zewnątrz.
  3. Kierownik odpowiada za:
    1. prawidłowe funkcjonowanie ŚDS, za realizację zadań statutowych i budżetowych zgodnie z zasadami oszczędnej, celowej i planowej gospodarki;
    2. przestrzeganie przepisów BHP i p.poż. przez podległych pracowników i uczestników;
    3. sporządzanie zakresów obowiązków podległych mu pracowników;
    4. powołanie oraz organizację spotkań Zespołu Wspierająco-Aktywizującego oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji ze spotkań;
    5. nadzór merytoryczny nad wykonywaniem czynności przez podległych pracowników w sposób zapewniający efektywne wykonywanie zadań;
    6. prowadzenie dokumentacji dotyczącej działalności ŚDS, sporządzanie i aktualizowanie: Programów Działalności dla każdego typu domu; Regulaminu Organizacyjnego; corocznego Planu Pracy na dany rok oraz sprawozdania z działalności ŚDS za dany rok.
  4. Kierownik ŚDS wykonuje czynności z zakresu prawa pracy i jest zwierzchnikiem służbowym zatrudnionych w ŚDS pracowników.
  5. W razie nieobecności Kierownika, zadania związane z bieżącym zarządzaniem ŚDS wykonuje pisemnie upoważniony przez kierownika pracownik.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 11.

  1. Strukturę organizacyjną ŚDS stanowią:
    1. Pracownicy merytoryczni:
      1. Kierownik;
      2. Psycholog;
      3. Pedagog;
      4. Instruktorzy terapii zajęciowej;
      5. Technik masażysta;
      6. Opiekun;
      7. Opiekun/kierowca;
    2. Pracownicy administracji i obsługi:
      1. Główna księgowa;
      2. Starszy konserwator/kierowca/palacz;

 

§ 12.

Wszyscy pracownicy podlegają bezpośrednio Kierownikowi ŚDS.

  1. KIEROWANIE DO ŚDS I DOKUMENTACJA
  • 13.

Dokumenty potrzebne do skierowania do ŚDS

  1. Wniosek o skierowanie do ŚDS, który składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
  2. Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych.
  3. Zaświadczenie lekarskie od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w ŚDS wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób z niepełnosprawnością fizyczną.
  4. Orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
  • 14.
  1. Skierowanie do ŚDS następuje na drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
  2. Termin przyjęcia do ŚDS ustala Kierownik ŚDS w porozumieniu z osobą kierowaną lub jego opiekunem.
  3. W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do ŚDS, decyzję o skierowaniu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez Zespół Wspierająco-Aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
  4. Kolejną decyzję o skierowaniu do ŚDS wydaje się na czas określony, niezbędny do realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego, który może być przedłużony w sytuacji braku postępów w realizacji Planu, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, DPS czy WTZ albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.

§ 15.

            W razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych, do ŚDS mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nie przekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach, nie wyższej niż 20% liczby miejsc w ŚDS.

§ 16.

Kierownik ŚDS może wnioskować do Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu o wydanie decyzji uchylającej skierowanie uczestnika do ŚDS
w sytuacji gdy uczestnik:

  1. przejawia silną agresję fizyczną lub werbalną wobec innych współuczestników lub personelu ŚDS;
  2. swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu zdrowia i życia własnego lub innych osób;
  3. jest aktywnie uzależniony od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających;
  4. w rażący sposób nie przestrzega Regulaminu Organizacyjnego ŚDS, wewnętrznych zasad ośrodka oraz zasad współżycia społecznego;
  5. bez podania powodu przez dłuższy czas nie korzysta z żadnych proponowanych form wsparcia i nie widać szans na zmianę w tym zakresie;
  6. długotrwale i bez usprawiedliwienia nie korzysta z usług ŚDS;

§ 17.

  1. W celu dokumentowania świadczonych usług w ŚDS prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
  2. Dokumentację indywidualną uczestnika stanowi w szczególności:
    1. kopia decyzji kierującej do ŚDS;
    2. kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
    3. Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
    4. opinie specjalistów oraz notatki pracowników Zespołu Wspierająco-Aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji, do udziału w zajęciach;
    5. inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
    6. podpisana zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez ŚDS wraz z oświadczeniem o przyjęciu do wiadomości informacji o przysługującym prawie dostępu do treści tych danych oraz ich poprawiania, wycofania zgody na ich przetwarzanie w każdym czasie, jak również, że podanie tych danych było dobrowolne;
  3. Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:
    1. ewidencję uczestników;
    2. ewidencję obecności uczestnika na zajęciach;
    3. dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego, których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku
  1. Dokumentacja indywidualna uczestnika stanowi dokumentację wewnętrzną ŚDS i jest gromadzona do celów realizacji przyjętego dla uczestnika IPPWA oraz okresowej oceny jego wyników i może być udostępniona uczestnikom lub opiekunom albo, po wyrażeniu przez nich pisemnej zgody, osobom trzecim.
  2. Wgląd do dokumentacji ŚDS ma Kierownik oraz pracownicy Zespołu Wspierająco-Aktywizującego uprawnieni do opracowywania IPPWA.
  3. Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej ŚDS przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli domu zgodnie z odrębnymi przepisami.

VII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW

§ 18.

PRAWA UCZESTNIKÓW

  1. Każdy uczestnik ma prawo do;
    1. samostanowienia, godnego i podmiotowego traktowania oraz poszanowania swojej godności i prywatności;
    2. korzystania z dostępnych w ŚDS form wsparcia proponowanych w ramach Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego zgodnie ze swoimi możliwościami psychofizycznymi, umiejętnościami i zainteresowaniami;
    3. korzystania ze sprzętu znajdującego się w ŚDS;
    4. uzyskania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb;
    5. współpracy z opiekunem, terapeutą i psychologiem w rozwiązywaniu osobistych problemów;
    6. bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, zwłaszcza ochrony przed krzywdzeniem, wykorzystywaniem, dyskryminacją i poniżaniem;
    7. uczestniczeniu w życiu kulturalnym ŚDS;
    8. odmowy uczestniczenia w zajęciach z powodu złego samopoczucia;
    9. zgłaszania skarg i wniosków w sprawie działalności ŚDS do Kierownika;
    10. swobodnego dysponowania informacją o sobie czyli do wglądu do wszelkiej dokumentacji jego dotyczącej.

 

§ 19.

OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW

  1. Każdy uczestnik ma obowiązek:
    1. szanować prawa pozostałych współuczestników i ich prywatności, a także przestrzegać zasad współżycia społecznego;
    2. okazywać szacunek innym współuczestnikom, pracownikom oraz opiekunom;
    3. szanować poglądy i przekonania innych osób;
    4. zachowywać się w sposób, który nie stwarza sytuacji zagrożenia dla innych osób i nie zakłóca spokoju ŚDS;
    5. aktywnie uczestniczyć w realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
    6. przestrzegać ustalonego czasu zajęć i porządku ŚDS oraz przepisów BHP i p. poż.;
    7. dbania o mienie i wyposażenie ŚDS;
    8. zgłaszać przewidywaną nieobecność co najmniej w dniu poprzedzającym tą nieobecność oraz zgłaszać nieobecności dłuższe niż 2 tygodnie na co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem tej nieobecności do Kierownika ŚDS.
    9. usprawiedliwiać swoją nieobecność dłuższą niż 2 tygodnie pisemnym oświadczeniem bądź wypisem ze szpitala lub sanatorium;
    10. przestrzegać niniejszego regulaminu oraz regulaminu pracowni.
  • 20.
  1. Na terenie ŚDS obowiązuje całkowity zakaz:
    1. przebywania pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających;
    2. wnoszenia i spożywania alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających;
    3. palenia papierosów;
    4. stosowania przemocy wobec innych współuczestników i personelu ŚDS.

VIII. KADRA

  • 21.
  1. W ŚDS zatrudnia się, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
    1. psychologa;
    2. pedagoga;
    3. instruktora terapii zajęciowej;
    4. asystenta osoby niepełnosprawnej;
    5. inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS;
  2. Dopuszcza się zatrudnienie pracowników realizujących świadczenia zdrowotne, w szczególności rehabilitacyjne i w zakresie opieki pielęgniarskiej, jeżeli potrzeby uczestników wskazują na konieczność codziennego świadczenia tych usług.
  3. W ŚDS mogą być zatrudnieni inni pracownicy, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania ŚDS.
  4. Działanie ŚDS może być wspierane przez opiekunów, członków rodzin, wolontariuszy, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019r., poz. 688 z póź. zm.), i inne osoby.

§ 22.

  1. Kierownik ŚDS oraz pracownicy świadczący usługi stanowią skład Zespołu Wspierająco-Aktywizującego.
  2. Zespół Wspierająco-Aktywizujący opracowuje Indywidualny Plan Postepowania Wspierająco-Aktywizującego dla każdego uczestnika ŚDS, który określa rodzaj i zakres świadczonych usług dostosowany do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
  3. Indywidualny Plan Postepowania Wspierająco-Aktywizującego jest realizowany w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
  4. Zespół Wspierająco-Aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco-Aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.

 

§ 23.

PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW

  1. Każdy pracownik ŚDS, zgodnie z kodeksem pracy, ma prawo do:
    1. godnego wynagrodzenia;
    2. urlopu i wypoczynku;
    3. godności i braku dyskryminacji w miejscu pracy ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;
    4. bezpiecznego wykonywania obowiązków służbowych
    5. podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych:
      1. w ŚDS co najmniej raz na 6 miesięcy organizowane są zajęcia i szkolenia.
      2. szkolenia prowadzone są przez Kierownika lub upoważnioną przez niego osobę; mogą też być organizowane przez firmy zewnętrzne.
      3. temat szkoleń wyznaczany jest przez pracowników, zgodnie z zapotrzebowaniem na zajmowanym stanowisku pracy oraz w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłaszanych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem ŚDS.
      4. ilość szkoleń, ich rodzaj i częstotliwość uzależniona jest od wielkości przeznaczonego na ten cel budżetu w planie finansowym na dany rok.
    6. Każdy pracownik ŚDS ma obowiązek:
      1. dbać o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
      2. kierować się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności i prawa do samostanowienia;
      3. zachowywać w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych;
      4. na bieżąco i rzetelnie dokumentować pracę;
      5. przestrzegać zasad i sposobu wykonywania zadań służbowych określonych:
        1. przepisami Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021r. poz.2268 z późn. zm.);
        2. przepisami Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020r. poz. 685 z późn. zm.);
        3. Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020r. poz. 249 z późn. zm.);
        4. przepisami kodeksu pracy i przepisami wykonawczymi,
        5. postanowieniami Statutu i Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach.
      6. Przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
      7. Przestrzegania ustalonego porządku i dyscypliny pracy.

 

 

§ 24.

ZAKRES CZYNNOŚCI PRACOWNIKÓW ŚDS

  1. Do zakresu czynności wszystkich pracowników merytorycznych ŚDS należy:
    1. zapewnienie bezpośredniej opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
    2. przestrzeganie zasad współżycia społecznego i właściwych relacji “pracownik – uczestnik”;
    3. życzliwy i taktowny stosunek do podopiecznych;
    4. aktywizowanie podopiecznych do zwiększania samodzielności życiowej;
    5. kształtowanie w uczestnikach motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, wyrabianie nawyków celowej aktywności poprzez odtwarzanie i podtrzymywanie umiejętności z zakresu samoobsługi, dbałości o higienę i estetyczny wygląd, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z innymi;
    6. współpraca z psychologiem, pedagogiem, instruktorami terapii zajęciowej, technikiem masażystą i opiekunami w celu realizacji zamierzeń Zespołu Wspierająco – Aktywizującego;
    7. inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny;
    8. współpraca przy organizowaniu spotkań dla opiekunów i członków rodzin uczestników;
    9. współpraca ze społecznością lokalną, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, poradnią zdrowia psychicznego i innymi placówkami opieki zdrowotnej, urzędem pracy, kościołami i związkami wyznaniowymi, ośrodkami kultury, organizacjami kulturalno-rozrywkowymi, placówkami oświatowymi oraz innymi jednostkami i podmiotami w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników zajęć;
    10. prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wykonywaną pracą;
    11. czuwanie nad czystością, dezynfekcją i wentylacją pomieszczeń, w których prowadzone są zajęcia;
    12. organizacja i doskonalenie własnego warsztatu pracy zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizowanych działań w placówce;
    13. ponoszenie odpowiedzialności służbowej i materialnej za powierzone mienie;
  1. Do zakresu czynności pedagoga należy w szczególności:
    1. koordynacja i nadzór nad prawidłową pracą i realizacją zadań Zespołu Wspierająco-Aktywizującego oraz przygotowywanie niezbędnej dokumentacji;
    2. czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
    3. prowadzenie, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęć i szkoleń dla pracowników śds
      w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu;
    4. opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań pracowni edukacyjno-plastycznej oraz prowadzonych treningów,
    5. prowadzenie indywidualnych i grupowych treningów: funkcjonowania w życiu codziennym, umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjnych, spędzania czasu wolnego oraz aktywizacji zawodowej;
    6. prowadzenie zajęć w pracowni edukacyjno-plastycznej;
    7. pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc w zakupie przepisanych leków;
    8. organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
    9. dbanie o wystrój Śdsu;
    10. składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
  1. Do zakresu czynności psychologa należy w szczególności prowadzenie zajęć z zakresu:
    1. Poradnictwo psychologiczne:
      1. wsparcie psychologiczne dla uczestników ŚDS w Kończewicach;
      2. diagnostyka podopiecznych;
      3. psychoterapia podtrzymująca aktualny stan uczestnika;
      4. psychoterapia indywidualna;
      5. praca indywidualna z uczestnikami nad emocjami, postawami i zachowaniami;
      6. praca indywidualna psychologiczna nad problemami uczestnika;
      7. organizowanie grupowych spotkań społeczności terapeutycznej;
    2. Trening umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów:
      1. kształtowanie pozytywnych relacji uczestników z osobami bliskimi, sąsiadami
        i innymi członkami społeczeństwa;
      2. poprawa efektywnego funkcjonowania;
      3. aktywizowanie indywidualnych zasobów;
      4. doskonalenie umiejętności poprawnego nawiązywania i podtrzymywania rozmowy;
      5. kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości;
      6. wzmacnianie kompetencji społecznych uczestników;
      7. nauka szukania pomocy i radzenia sobie w trudnych i stresowych sytuacjach;
      8. aktywizacja uczestników w odnajdowaniu własnych zasobów;
      9. rozwój kompetencji interpersonalnych;
      10. usprawnianie metod komunikacji społecznej wśród uczestników;
      11. rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych;
      12. pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów uczestników.
    3. Psychoedukacja:
      1. rozpoznawanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych przed nawrotem choroby psychicznej;
      2. sposoby radzenia sobie ze stresem i lękiem;
      3. zwracanie się o pomoc w leczeniu choroby psychicznej;
      4. skutki braku leczenia oraz braku systematyczności w przyjmowaniu leków.
    4. Do zakresu czynności instruktorów terapii zajęciowej należy w szczególności:
      1. czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
      2. opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań powierzonej pracowni oraz prowadzonych treningów;
      3. prowadzenie indywidualnych i grupowych treningów: funkcjonowania w życiu codziennym, umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjnych oraz spędzania czasu wolnego;
      4. prowadzenie zajęć w pracowni kulinarno-gospodarczej;
      5. prowadzenie zajęć w pracowni rozwijania zainteresowań;
      6. pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc w zakupie przepisanych leków;
      7. organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
      8. dbanie o wystrój Śds-u;
      9. składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
  1. Do zakresu czynności technika masażysty należy w szczególności:
    1. czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
    2. opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań powierzonej pracowni oraz prowadzonych treningów;
    3. organizowanie oraz realizowanie indywidualnych oraz grupowych zajęć z zakresu aktywizacji ruchowej i sportowej oraz rekreacji z uczestnikami Śds w Kończewicach według obowiązujących zasad i z wykorzystaniem sprzętu sportowo-rekreacyjnego znajdującego się na wyposażeniu ośrodka;
    4. planowanie zgodnie z zaleceniami lekarza oraz wykonywanie różnych technik masażu w zależności od rodzaju schorzenia i stanu uczestników;
    5. planowanie oraz wykonywanie, zgodnie z zaleceniami lekarza, ćwiczeń w postaci gimnastyki leczniczej;
    6. planowanie i organizowanie zajęć edukacyjnych z uczestnikami z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki oraz promowanie zdrowego stylu życia;
    7. organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
    8. składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
  1. Do zakresu czynności opiekuna należy w szczególności:
    1. czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
    2. opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie wykonywanych zadań;
    3. sprawowanie bezpośredniej opieki oraz czuwanie nad bezpieczeństwem uczestników Śds podczas zajęć w ośrodku oraz podczas ich transportu na zajęcia do ośrodka
      i w drodze powrotnej;
    4. informowanie uczestników oraz ich opiekunów o wszelkich zmianach czasowych dotyczących transportu na zajęcia do ośrodka i z powrotem;
    5. pomoc uczestnikom podczas wykonywania czynności dnia codziennego
      a w szczególności podczas wykonywania czynności higienicznych i samoobsługowych;
    6. pomoc i asystowanie osobom z niepełnosprawnościami o obniżonym poziomie funkcjonowania społecznego i zaradności życiowej podczas zajęć terapeutycznych;
    7. pomoc w organizacji i realizacji zajęć terapeutycznych w poszczególnych pracowniach zgodnie z możliwościami psychofizycznymi podopiecznych oraz ich zainteresowaniami;
  1. Do zakresu czynności opiekuna/kierowcy należy w szczególności:
    1. czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco-Aktywizującym;
    2. realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego
      w zakresie wykonywanych zadań;
    3. pomoc uczestnikom podczas wykonywania czynności dnia codziennego a w szczególności podczas wykonywania czynności higienicznych i samoobsługowych;
    4. pomoc i asystowanie osobom z niepełnosprawnościami o obniżonym poziomie funkcjonowania społecznego i zaradności życiowej podczas zajęć terapeutycznych;
    5. zapewnienie bezpośredniej opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
    6. pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc
      w zakupie przepisanych leków;
    7. sprawowanie opieki podczas transportu uczestników na zajęcia do ośrodka i w drodze powrotnej;
    8. transport uczestników ŚDS busem o liczbie miejsc pasażerskich 8: na zajęcia w ośrodku, do placówek służby zdrowia wg. potrzeb, na spotkania integracyjne, na wyjazdy realizowane w zakresie treningów spędzania czasu wolnego;
    9. utrzymanie pojazdu w czystości i stałej sprawności technicznej, prawidłowa eksploatacja i przestrzeganie terminowego dokonywania przeglądów technicznych pojazdu;
    10. zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych do samochodu służbowego;
    11. dokonywanie zakupów zleconych przez Kierownika Śds zgodnie z przedstawioną listą;
    12. przygotowywanie i aktualizowanie grafiku czasowego pracy samochodu służbowego;
    13. informowanie uczestników oraz ich opiekunów o wszelkich zmianach czasowych dotyczących transportu na zajęcia do ośrodka i z powrotem;
  2. Do zakresu czynności głównej księgowej należy w szczególności:
    1. Odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach, w tym nadzór nad wykonywaniem określonych ustawą o finansach publicznych, ustawą o rachunkowości, ustawą Prawo zamówień publicznych oraz ustawą o ochronie danych osobowych i innymi przepisami prawa, obowiązków w zakresie kontroli finansów;
    2. Prowadzenie rachunkowości ŚDS zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
    3. Prowadzenie gospodarki finansowej ŚDS zgodnie z obowiązującymi zasadami.
    4. Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji SDS.
    5. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
      1. wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
      2. wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
      3. następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań,
    6. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
    7. Nadzór nad inwentaryzacją stanu aktywów i pasywów ŚDS.
    8. Prowadzenie bieżącej ewidencji aktywów trwałych stanowiących własność ŚDS.
    9. Przygotowanie projektu budżetu ŚDS oraz jego realizacja.
    10. Sporządzanie wszelkich sprawozdań dotyczących budżetu Ośrodka.
    11. Zgodne z obowiązującymi przepisami prowadzenie spraw, dokumentacji i sprawozdań związanych z wynagrodzeniami pracowników.
    12. Współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie środków finansowych przekazywanych na realizację zadań, jak również z instytucjami finansowymi i bankami.
    13. Nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu statystyki publicznej.
    14. Ponoszenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w przypadku naruszenia przepisów dotyczących finansów publicznych.
    15. Systematyczne śledzenie zmian w przepisach prawa oraz skuteczne posługiwanie się nimi w realizacji powierzonych obowiązków.
    16. Kompleksowe prowadzenie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych, w tym opracowywanie i nadzór nad realizacją planu/harmonogramu zamówień publicznych ŚDS oraz sprawozdań z udzielanych zamówień publicznych.
    17. Dokonywanie wszelkich operacji bezgotówkowych ŚDS oraz odpowiedzialność za ich prawidłowość i terminowość.
  3. Do zakresu czynności kierowcy/konserwatora należy w szczególności:
    1. transport uczestników ŚDS busem o liczbie miejsc pasażerskich 8: na zajęcia w ośrodku, do placówek służby zdrowia wg potrzeb, na spotkania integracyjne, na wyjazdy realizowane w zakresie treningów spędzania czasu wolnego;
    2. utrzymywanie pojazdu w czystości i stałej sprawności technicznej, prawidłowa eksploatacja i przestrzeganie terminowego dokonywania przeglądów technicznych pojazdu;
    3. zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych do samochodu służbowego;
    4. przygotowywanie i aktualizowanie grafiku czasowego pracy samochodu służbowego;
    5. dokonywanie bieżącej konserwacji oraz koniecznych napraw sprzętów i urządzeń będących wyposażeniem ŚDS;
    6. wykonywanie drobnych napraw w budynku ŚDS (min.: urządzenia hydrauliczne i wodno-kanalizacyjne, stolarka drzwiowa, wymiana świetlówek, prace malarskie itp.);
    7. wykonywanie prac związanych z poprawą funkcjonalności pomieszczeń ŚDS;
    8. koszenie traw i pielęgnacja terenu zielonego oraz konserwacja drewnianego domku na narzędzia i mebli ogrodowych wokół budynku ŚDS;
    9. prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wykonywaną pracą;
    10. nadzór nad bezpieczeństwem uczestników podczas zajęć stolarskich i obsługa elektrycznych sprzętów stolarskich;
    11. zapewnienie opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
    12. aktywizowanie podopiecznych do zwiększania samodzielności życiowej;
    13. inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny;
    14. pomoc przy organizacji imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
    15. składanie zapotrzebowań na potrzebne materiały;
    16. dokonywanie zakupów zleconych przez Kierownika ŚDS zgodnie z przedstawioną listą;
    17. przestrzeganie zasad współżycia społecznego i właściwych relacji “pracownik – uczestnik”;
    18. ponoszenie odpowiedzialności służbowej i materialnej za powierzone mienie;
    19. organizacja i doskonalenie własnego warsztatu pracy zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizowanych działań w placówce;

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 25.

  1. Kierownik ŚDS zapoznaje z treścią niniejszego Regulaminu Organizacyjnego ŚDS każdego pracownika i uczestnika ŚDS.
  2. Treść Regulaminu Organizacyjnego znajduje się do wglądu w biurze Kierownika ŚDS.
  3. Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu Organizacyjnego ŚDS, zaopatrzone w podpis i datę, dołącza się do akt osobowych każdego pracownika oraz dokumentacji indywidualnej uczestnika;
  4. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/678 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE(Dz. Urz. UE.L. 2016.119.1), zwanej dalej RODO w ŚDS prowadzona jest dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych wszystkich pracowników oraz uczestników ośrodka. Oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Klauzuli RODO, zaopatrzone w podpis i datę dołącza się do akt osobowych każdego pracownika oraz dokumentacji indywidualnej uczestnika;

§ 26.

  1. Zmiany Regulaminu Organizacyjnego wymagają formy pisemnej i następują w trybie przyjętym dla jego nadania.
  2. Niniejszy Regulamin Organizacyjny został opracowany w uzgodnieniu z Wydziałem Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.
  3. Niniejszy Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023r.

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Skip to content