Regulamin Organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W KOŃCZEWICACH
- PODSTAWA PRAWNA
§ 1.
Środowiskowy Dom Samopomocy w Kończewicach zwany dalej ŚDS działa w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021r. poz.2268 z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020r. poz. 685 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020r. poz. 249 z późn. zm.);
- Uchwały Nr XI.80.2019 Rady Gminy Miłoradz z dnia 28 października 2019r. w sprawie wyodrębnienia Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach ze struktur Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu, utworzenia odrębnej jednostki organizacyjnej Gminy Miłoradz pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy w Kończewicach oraz nadania Statutu;
- Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach nadanego Uchwałą Nr XI.80.2019 Rady Gminy Miłoradz z dnia 28 października 2019r.;
- Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego;
- FUNKCJONOWANIE I ORGANIZACJA ŚDS
§ 2.
- Niniejszy Regulamin Organizacyjny określa zasady organizacji i funkcjonowania ŚDS
w Kończewicach. - ŚDS w Kończewicach jest jednostką organizacyjną Gminy Miłoradz powołaną do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
- ŚDS jest ośrodkiem wsparcia, dziennego pobytu dla 25 pełnoletnich osób z zaburzeniami psychicznymi.
- ŚDS w Kończewicach jest Domem typu:
A – dla osób przewlekle psychicznie chorych,
B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną,
C – dla osób z nnymi przewlekłymi zaburzeniami czynności psychicznych oraz
D – dla osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- ŚDS jest zlokalizowany w budynku pod adresem: Kończewice 4, 82-213 Miłoradz.
§ 3.
- ŚDS prowadzi swoją działalność od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 15:00
- ŚDS działa co najmniej 5 dni w tygodniu po 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach, jeżeli dom zapewnia usługi transportowe.
- Istnieje możliwość prowadzenia dodatkowych zająć kulturalnych, sportowych i rekreacyjno-turystycznych w innych godzinach i w dni wolne od zajęć.
§ 4.
- Dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym.
- Termin zamknięcia ŚDS ustala się po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników i ich opiekunów.
- Zamknięcie ŚDS może nastąpić po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, Gminy Miłoradz oraz Wydziału Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.
- Należy każdorazowo udokumentować w formie pisemnej wyrażone stanowisko w sprawie zamknięcia ŚDS przez uczestników lub ich opiekunów.
- Dopuszcza się zamknięcie ŚDS bez zachowania dwutygodniowego zawiadomienia Wojewody Pomorskiego tylko w wyjątkowych sytuacjach losowych np. awarii, nawałnicy, pożaru lub sytuacji, gdy wymagają tego inne przepisy prawa, po natychmiastowym zawiadomieniu Gminy Miłoradz oraz Wydziału Polityki Społecznej PUW w Gdańsku o zaistniałej sytuacji.
§ 5.
- ŚDS świadczy usługi dla mieszkańców Gminy Miłoradz.
- Uczestnikami ŚDS mogą być również osoby spoza terenu Gminy Miłoradz po zawarciu porozumienia na realizację zadania pomiędzy właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.
- 6.
- Zasady funkcjonowania ŚDS określają:
- Statut;
- Regulamin Organizacyjny;
- Programy Działalności dla każdego typu domu;
- Plan Pracy ŚDS opracowywany na każdy rok.
§ 7.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością ŚDS sprawuje Wójt Gminy Miłoradz.
- Nadzór merytoryczny i kontrolny w zakresie realizowanych zadań i gospodarki funduszami publicznymi na realizację zadań z zakresu opieki społecznej pełni Wydział Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
III. CELE I ZADANIA
§ 8.
Cele ŚDS:
- Stworzenie systemu wparcia społecznego dla uczestników, poprzez wszechstronną integrację, aktywizację i pomoc terapeutyczną.
- Zwiększenie samodzielności i zaradności życiowej oraz stymulacja rozwoju osobowościowego, kulturalnego i funkcjonowania społecznego uczestników.
- Kształtowanie, podtrzymywanie i rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych uczestników niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb.
- Poprawa jakości życia uczestników poprzez wzrost ich samodzielności i zaradności życiowej oraz umiejętność samodzielnego zaspokajania potrzeb życiowych,
- Wszechstronna aktywizacja uczestników, rozwijanie ich zainteresowań i indywidualnych uzdolnień oraz kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego w sposób efektywny.
- Poprawa poczucia własnej wartości i pewności siebie uczestników w kontaktach interpersonalnych.
- Poprawa sprawności fizycznej i ogólnej wydolności organizmu.
- Wsparcie i pomoc rodzinie i opiekunom uczestników.
- Wszechstronna integracja ze środowiskiem lokalnym.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Kształtowanie właściwych postaw społecznych: zrozumienia i życzliwości oraz promowanie tolerancji wobec odmiennych zachowań osób z zaburzeniami psychicznymi oraz niepełnosprawnościami.
§ 9.
Zadania ŚDS:
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych w formie indywidualnych oraz grupowych treningów, w szczególności:
- Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
- Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów , w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
- Trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
- Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
- Zapewnienie poradnictwa psychologicznego;
- Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
- Organizacja terapii ruchowej, w tym: zajęć sportowych, turystyki oraz rekreacji;
- Przygotowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego zgodnie z Jego potrzebami, możliwościami psychofizycznymi oraz zainteresowaniami i umiejętnościami.
- Dążenie do w miarę możliwości pełnej aktywizacji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym i społecznym.
- Umożliwienie uczestnikom spożycie jednego ciepłego posiłku dziennie przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.
- Zapewnienie uczestnikom niezbędnej opieki podczas pobytu w ŚDS oraz w czasie transportu.
- Integracja społeczna uczestników poprzez współpracę z
- ich rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
- Ośrodkami Pomocy Społecznej i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie;
- Poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
- Powiatowym urzędem pracy;
- Organizacjami pozarządowymi;
- Kościołami i związkami wyznaniowymi;
- Ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;
- Placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób z niepełnosprawnościami, w tym: z WTZ, ZAZ, spółdzielniami socjalnymi, CIS, i KIS;
- Innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
- Zapewnienie pomieszczeń i wyposażenia niezbędnego do codziennego przebywania uczestników oraz prowadzenia zajęć terapeutycznych.
- ZASADY KIEROWANIA JEDNOSTKĄ
§ 10.
- ŚDS zarządza jednoosobowo Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy Miłoradz na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, który jest jednocześnie zwierzchnikiem służbowym Kierownika ŚDS.
- Kierownik reprezentuje ŚDS na zewnątrz.
- Kierownik odpowiada za:
- prawidłowe funkcjonowanie ŚDS, za realizację zadań statutowych i budżetowych zgodnie z zasadami oszczędnej, celowej i planowej gospodarki;
- przestrzeganie przepisów BHP i p.poż. przez podległych pracowników i uczestników;
- sporządzanie zakresów obowiązków podległych mu pracowników;
- powołanie oraz organizację spotkań Zespołu Wspierająco-Aktywizującego oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji ze spotkań;
- nadzór merytoryczny nad wykonywaniem czynności przez podległych pracowników w sposób zapewniający efektywne wykonywanie zadań;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej działalności ŚDS, sporządzanie i aktualizowanie: Programów Działalności dla każdego typu domu; Regulaminu Organizacyjnego; corocznego Planu Pracy na dany rok oraz sprawozdania z działalności ŚDS za dany rok.
- Kierownik ŚDS wykonuje czynności z zakresu prawa pracy i jest zwierzchnikiem służbowym zatrudnionych w ŚDS pracowników.
- W razie nieobecności Kierownika, zadania związane z bieżącym zarządzaniem ŚDS wykonuje pisemnie upoważniony przez kierownika pracownik.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 11.
- Strukturę organizacyjną ŚDS stanowią:
- Pracownicy merytoryczni:
- Kierownik;
- Psycholog;
- Pedagog;
- Instruktorzy terapii zajęciowej;
- Technik masażysta;
- Opiekun;
- Opiekun/kierowca;
- Pracownicy administracji i obsługi:
- Główna księgowa;
- Starszy konserwator/kierowca/palacz;
- Pracownicy merytoryczni:
§ 12.
Wszyscy pracownicy podlegają bezpośrednio Kierownikowi ŚDS.
- KIEROWANIE DO ŚDS I DOKUMENTACJA
- 13.
Dokumenty potrzebne do skierowania do ŚDS
- Wniosek o skierowanie do ŚDS, który składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
- Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych.
- Zaświadczenie lekarskie od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w ŚDS wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób z niepełnosprawnością fizyczną.
- Orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
- 14.
- Skierowanie do ŚDS następuje na drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
- Termin przyjęcia do ŚDS ustala Kierownik ŚDS w porozumieniu z osobą kierowaną lub jego opiekunem.
- W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do ŚDS, decyzję o skierowaniu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez Zespół Wspierająco-Aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
- Kolejną decyzję o skierowaniu do ŚDS wydaje się na czas określony, niezbędny do realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego, który może być przedłużony w sytuacji braku postępów w realizacji Planu, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, DPS czy WTZ albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
§ 15.
W razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych, do ŚDS mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nie przekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach, nie wyższej niż 20% liczby miejsc w ŚDS.
§ 16.
Kierownik ŚDS może wnioskować do Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu o wydanie decyzji uchylającej skierowanie uczestnika do ŚDS
w sytuacji gdy uczestnik:
- przejawia silną agresję fizyczną lub werbalną wobec innych współuczestników lub personelu ŚDS;
- swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu zdrowia i życia własnego lub innych osób;
- jest aktywnie uzależniony od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających;
- w rażący sposób nie przestrzega Regulaminu Organizacyjnego ŚDS, wewnętrznych zasad ośrodka oraz zasad współżycia społecznego;
- bez podania powodu przez dłuższy czas nie korzysta z żadnych proponowanych form wsparcia i nie widać szans na zmianę w tym zakresie;
- długotrwale i bez usprawiedliwienia nie korzysta z usług ŚDS;
§ 17.
- W celu dokumentowania świadczonych usług w ŚDS prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
- Dokumentację indywidualną uczestnika stanowi w szczególności:
- kopia decyzji kierującej do ŚDS;
- kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
- Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
- opinie specjalistów oraz notatki pracowników Zespołu Wspierająco-Aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji, do udziału w zajęciach;
- inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
- podpisana zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez ŚDS wraz z oświadczeniem o przyjęciu do wiadomości informacji o przysługującym prawie dostępu do treści tych danych oraz ich poprawiania, wycofania zgody na ich przetwarzanie w każdym czasie, jak również, że podanie tych danych było dobrowolne;
- Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:
- ewidencję uczestników;
- ewidencję obecności uczestnika na zajęciach;
- dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego, których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku
- Dokumentacja indywidualna uczestnika stanowi dokumentację wewnętrzną ŚDS i jest gromadzona do celów realizacji przyjętego dla uczestnika IPPWA oraz okresowej oceny jego wyników i może być udostępniona uczestnikom lub opiekunom albo, po wyrażeniu przez nich pisemnej zgody, osobom trzecim.
- Wgląd do dokumentacji ŚDS ma Kierownik oraz pracownicy Zespołu Wspierająco-Aktywizującego uprawnieni do opracowywania IPPWA.
- Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej ŚDS przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli domu zgodnie z odrębnymi przepisami.
VII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW
§ 18.
PRAWA UCZESTNIKÓW
- Każdy uczestnik ma prawo do;
- samostanowienia, godnego i podmiotowego traktowania oraz poszanowania swojej godności i prywatności;
- korzystania z dostępnych w ŚDS form wsparcia proponowanych w ramach Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego zgodnie ze swoimi możliwościami psychofizycznymi, umiejętnościami i zainteresowaniami;
- korzystania ze sprzętu znajdującego się w ŚDS;
- uzyskania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb;
- współpracy z opiekunem, terapeutą i psychologiem w rozwiązywaniu osobistych problemów;
- bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, zwłaszcza ochrony przed krzywdzeniem, wykorzystywaniem, dyskryminacją i poniżaniem;
- uczestniczeniu w życiu kulturalnym ŚDS;
- odmowy uczestniczenia w zajęciach z powodu złego samopoczucia;
- zgłaszania skarg i wniosków w sprawie działalności ŚDS do Kierownika;
- swobodnego dysponowania informacją o sobie czyli do wglądu do wszelkiej dokumentacji jego dotyczącej.
§ 19.
OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW
- Każdy uczestnik ma obowiązek:
- szanować prawa pozostałych współuczestników i ich prywatności, a także przestrzegać zasad współżycia społecznego;
- okazywać szacunek innym współuczestnikom, pracownikom oraz opiekunom;
- szanować poglądy i przekonania innych osób;
- zachowywać się w sposób, który nie stwarza sytuacji zagrożenia dla innych osób i nie zakłóca spokoju ŚDS;
- aktywnie uczestniczyć w realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
- przestrzegać ustalonego czasu zajęć i porządku ŚDS oraz przepisów BHP i p. poż.;
- dbania o mienie i wyposażenie ŚDS;
- zgłaszać przewidywaną nieobecność co najmniej w dniu poprzedzającym tą nieobecność oraz zgłaszać nieobecności dłuższe niż 2 tygodnie na co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem tej nieobecności do Kierownika ŚDS.
- usprawiedliwiać swoją nieobecność dłuższą niż 2 tygodnie pisemnym oświadczeniem bądź wypisem ze szpitala lub sanatorium;
- przestrzegać niniejszego regulaminu oraz regulaminu pracowni.
- 20.
- Na terenie ŚDS obowiązuje całkowity zakaz:
- przebywania pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających;
- wnoszenia i spożywania alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających;
- palenia papierosów;
- stosowania przemocy wobec innych współuczestników i personelu ŚDS.
VIII. KADRA
- 21.
- W ŚDS zatrudnia się, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
- psychologa;
- pedagoga;
- instruktora terapii zajęciowej;
- asystenta osoby niepełnosprawnej;
- inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS;
- Dopuszcza się zatrudnienie pracowników realizujących świadczenia zdrowotne, w szczególności rehabilitacyjne i w zakresie opieki pielęgniarskiej, jeżeli potrzeby uczestników wskazują na konieczność codziennego świadczenia tych usług.
- W ŚDS mogą być zatrudnieni inni pracownicy, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania ŚDS.
- Działanie ŚDS może być wspierane przez opiekunów, członków rodzin, wolontariuszy, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019r., poz. 688 z póź. zm.), i inne osoby.
§ 22.
- Kierownik ŚDS oraz pracownicy świadczący usługi stanowią skład Zespołu Wspierająco-Aktywizującego.
- Zespół Wspierająco-Aktywizujący opracowuje Indywidualny Plan Postepowania Wspierająco-Aktywizującego dla każdego uczestnika ŚDS, który określa rodzaj i zakres świadczonych usług dostosowany do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
- Indywidualny Plan Postepowania Wspierająco-Aktywizującego jest realizowany w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
- Zespół Wspierająco-Aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco-Aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.
§ 23.
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
- Każdy pracownik ŚDS, zgodnie z kodeksem pracy, ma prawo do:
- godnego wynagrodzenia;
- urlopu i wypoczynku;
- godności i braku dyskryminacji w miejscu pracy ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;
- bezpiecznego wykonywania obowiązków służbowych
- podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych:
- w ŚDS co najmniej raz na 6 miesięcy organizowane są zajęcia i szkolenia.
- szkolenia prowadzone są przez Kierownika lub upoważnioną przez niego osobę; mogą też być organizowane przez firmy zewnętrzne.
- temat szkoleń wyznaczany jest przez pracowników, zgodnie z zapotrzebowaniem na zajmowanym stanowisku pracy oraz w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłaszanych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem ŚDS.
- ilość szkoleń, ich rodzaj i częstotliwość uzależniona jest od wielkości przeznaczonego na ten cel budżetu w planie finansowym na dany rok.
- Każdy pracownik ŚDS ma obowiązek:
- dbać o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
- kierować się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności i prawa do samostanowienia;
- zachowywać w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych;
- na bieżąco i rzetelnie dokumentować pracę;
- przestrzegać zasad i sposobu wykonywania zadań służbowych określonych:
- przepisami Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021r. poz.2268 z późn. zm.);
- przepisami Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020r. poz. 685 z późn. zm.);
- Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020r. poz. 249 z późn. zm.);
- przepisami kodeksu pracy i przepisami wykonawczymi,
- postanowieniami Statutu i Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach.
- Przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
- Przestrzegania ustalonego porządku i dyscypliny pracy.
§ 24.
ZAKRES CZYNNOŚCI PRACOWNIKÓW ŚDS
- Do zakresu czynności wszystkich pracowników merytorycznych ŚDS należy:
- zapewnienie bezpośredniej opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i właściwych relacji “pracownik – uczestnik”;
- życzliwy i taktowny stosunek do podopiecznych;
- aktywizowanie podopiecznych do zwiększania samodzielności życiowej;
- kształtowanie w uczestnikach motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, wyrabianie nawyków celowej aktywności poprzez odtwarzanie i podtrzymywanie umiejętności z zakresu samoobsługi, dbałości o higienę i estetyczny wygląd, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z innymi;
- współpraca z psychologiem, pedagogiem, instruktorami terapii zajęciowej, technikiem masażystą i opiekunami w celu realizacji zamierzeń Zespołu Wspierająco – Aktywizującego;
- inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny;
- współpraca przy organizowaniu spotkań dla opiekunów i członków rodzin uczestników;
- współpraca ze społecznością lokalną, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, poradnią zdrowia psychicznego i innymi placówkami opieki zdrowotnej, urzędem pracy, kościołami i związkami wyznaniowymi, ośrodkami kultury, organizacjami kulturalno-rozrywkowymi, placówkami oświatowymi oraz innymi jednostkami i podmiotami w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników zajęć;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wykonywaną pracą;
- czuwanie nad czystością, dezynfekcją i wentylacją pomieszczeń, w których prowadzone są zajęcia;
- organizacja i doskonalenie własnego warsztatu pracy zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizowanych działań w placówce;
- ponoszenie odpowiedzialności służbowej i materialnej za powierzone mienie;
- Do zakresu czynności pedagoga należy w szczególności:
- koordynacja i nadzór nad prawidłową pracą i realizacją zadań Zespołu Wspierająco-Aktywizującego oraz przygotowywanie niezbędnej dokumentacji;
- czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
- prowadzenie, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęć i szkoleń dla pracowników śds
w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu; - opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań pracowni edukacyjno-plastycznej oraz prowadzonych treningów,
- prowadzenie indywidualnych i grupowych treningów: funkcjonowania w życiu codziennym, umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjnych, spędzania czasu wolnego oraz aktywizacji zawodowej;
- prowadzenie zajęć w pracowni edukacyjno-plastycznej;
- pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc w zakupie przepisanych leków;
- organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
- dbanie o wystrój Śdsu;
- składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
- Do zakresu czynności psychologa należy w szczególności prowadzenie zajęć z zakresu:
- Poradnictwo psychologiczne:
- wsparcie psychologiczne dla uczestników ŚDS w Kończewicach;
- diagnostyka podopiecznych;
- psychoterapia podtrzymująca aktualny stan uczestnika;
- psychoterapia indywidualna;
- praca indywidualna z uczestnikami nad emocjami, postawami i zachowaniami;
- praca indywidualna psychologiczna nad problemami uczestnika;
- organizowanie grupowych spotkań społeczności terapeutycznej;
- Trening umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów:
- kształtowanie pozytywnych relacji uczestników z osobami bliskimi, sąsiadami
i innymi członkami społeczeństwa; - poprawa efektywnego funkcjonowania;
- aktywizowanie indywidualnych zasobów;
- doskonalenie umiejętności poprawnego nawiązywania i podtrzymywania rozmowy;
- kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości;
- wzmacnianie kompetencji społecznych uczestników;
- nauka szukania pomocy i radzenia sobie w trudnych i stresowych sytuacjach;
- aktywizacja uczestników w odnajdowaniu własnych zasobów;
- rozwój kompetencji interpersonalnych;
- usprawnianie metod komunikacji społecznej wśród uczestników;
- rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych;
- pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów uczestników.
- kształtowanie pozytywnych relacji uczestników z osobami bliskimi, sąsiadami
- Psychoedukacja:
- rozpoznawanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych przed nawrotem choroby psychicznej;
- sposoby radzenia sobie ze stresem i lękiem;
- zwracanie się o pomoc w leczeniu choroby psychicznej;
- skutki braku leczenia oraz braku systematyczności w przyjmowaniu leków.
- Do zakresu czynności instruktorów terapii zajęciowej należy w szczególności:
- czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
- opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań powierzonej pracowni oraz prowadzonych treningów;
- prowadzenie indywidualnych i grupowych treningów: funkcjonowania w życiu codziennym, umiejętności społecznych i interpersonalnych oraz rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjnych oraz spędzania czasu wolnego;
- prowadzenie zajęć w pracowni kulinarno-gospodarczej;
- prowadzenie zajęć w pracowni rozwijania zainteresowań;
- pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc w zakupie przepisanych leków;
- organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
- dbanie o wystrój Śds-u;
- składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
- Poradnictwo psychologiczne:
- Do zakresu czynności technika masażysty należy w szczególności:
- czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
- opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie zadań powierzonej pracowni oraz prowadzonych treningów;
- organizowanie oraz realizowanie indywidualnych oraz grupowych zajęć z zakresu aktywizacji ruchowej i sportowej oraz rekreacji z uczestnikami Śds w Kończewicach według obowiązujących zasad i z wykorzystaniem sprzętu sportowo-rekreacyjnego znajdującego się na wyposażeniu ośrodka;
- planowanie zgodnie z zaleceniami lekarza oraz wykonywanie różnych technik masażu w zależności od rodzaju schorzenia i stanu uczestników;
- planowanie oraz wykonywanie, zgodnie z zaleceniami lekarza, ćwiczeń w postaci gimnastyki leczniczej;
- planowanie i organizowanie zajęć edukacyjnych z uczestnikami z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki oraz promowanie zdrowego stylu życia;
- organizowanie imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
- składanie zapotrzebowania na materiały i narzędzia;
- Do zakresu czynności opiekuna należy w szczególności:
- czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco – Aktywizującym;
- opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego w zakresie wykonywanych zadań;
- sprawowanie bezpośredniej opieki oraz czuwanie nad bezpieczeństwem uczestników Śds podczas zajęć w ośrodku oraz podczas ich transportu na zajęcia do ośrodka
i w drodze powrotnej; - informowanie uczestników oraz ich opiekunów o wszelkich zmianach czasowych dotyczących transportu na zajęcia do ośrodka i z powrotem;
- pomoc uczestnikom podczas wykonywania czynności dnia codziennego
a w szczególności podczas wykonywania czynności higienicznych i samoobsługowych; - pomoc i asystowanie osobom z niepełnosprawnościami o obniżonym poziomie funkcjonowania społecznego i zaradności życiowej podczas zajęć terapeutycznych;
- pomoc w organizacji i realizacji zajęć terapeutycznych w poszczególnych pracowniach zgodnie z możliwościami psychofizycznymi podopiecznych oraz ich zainteresowaniami;
- Do zakresu czynności opiekuna/kierowcy należy w szczególności:
- czynne uczestnictwo w Zespole Wspierająco-Aktywizującym;
- realizowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco – Aktywizującego
w zakresie wykonywanych zadań; - pomoc uczestnikom podczas wykonywania czynności dnia codziennego a w szczególności podczas wykonywania czynności higienicznych i samoobsługowych;
- pomoc i asystowanie osobom z niepełnosprawnościami o obniżonym poziomie funkcjonowania społecznego i zaradności życiowej podczas zajęć terapeutycznych;
- zapewnienie bezpośredniej opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
- pomoc uczestnikom w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w dotarciu do lekarza oraz uczestniczenie w wizycie lekarskiej za pozwoleniem uczestnika a także pomoc
w zakupie przepisanych leków; - sprawowanie opieki podczas transportu uczestników na zajęcia do ośrodka i w drodze powrotnej;
- transport uczestników ŚDS busem o liczbie miejsc pasażerskich 8: na zajęcia w ośrodku, do placówek służby zdrowia wg. potrzeb, na spotkania integracyjne, na wyjazdy realizowane w zakresie treningów spędzania czasu wolnego;
- utrzymanie pojazdu w czystości i stałej sprawności technicznej, prawidłowa eksploatacja i przestrzeganie terminowego dokonywania przeglądów technicznych pojazdu;
- zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych do samochodu służbowego;
- dokonywanie zakupów zleconych przez Kierownika Śds zgodnie z przedstawioną listą;
- przygotowywanie i aktualizowanie grafiku czasowego pracy samochodu służbowego;
- informowanie uczestników oraz ich opiekunów o wszelkich zmianach czasowych dotyczących transportu na zajęcia do ośrodka i z powrotem;
- Do zakresu czynności głównej księgowej należy w szczególności:
- Odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej Środowiskowego Domu Samopomocy w Kończewicach, w tym nadzór nad wykonywaniem określonych ustawą o finansach publicznych, ustawą o rachunkowości, ustawą Prawo zamówień publicznych oraz ustawą o ochronie danych osobowych i innymi przepisami prawa, obowiązków w zakresie kontroli finansów;
- Prowadzenie rachunkowości ŚDS zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
- Prowadzenie gospodarki finansowej ŚDS zgodnie z obowiązującymi zasadami.
- Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji SDS.
- Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
- wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
- wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
- następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań,
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
- Nadzór nad inwentaryzacją stanu aktywów i pasywów ŚDS.
- Prowadzenie bieżącej ewidencji aktywów trwałych stanowiących własność ŚDS.
- Przygotowanie projektu budżetu ŚDS oraz jego realizacja.
- Sporządzanie wszelkich sprawozdań dotyczących budżetu Ośrodka.
- Zgodne z obowiązującymi przepisami prowadzenie spraw, dokumentacji i sprawozdań związanych z wynagrodzeniami pracowników.
- Współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie środków finansowych przekazywanych na realizację zadań, jak również z instytucjami finansowymi i bankami.
- Nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu statystyki publicznej.
- Ponoszenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w przypadku naruszenia przepisów dotyczących finansów publicznych.
- Systematyczne śledzenie zmian w przepisach prawa oraz skuteczne posługiwanie się nimi w realizacji powierzonych obowiązków.
- Kompleksowe prowadzenie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych, w tym opracowywanie i nadzór nad realizacją planu/harmonogramu zamówień publicznych ŚDS oraz sprawozdań z udzielanych zamówień publicznych.
- Dokonywanie wszelkich operacji bezgotówkowych ŚDS oraz odpowiedzialność za ich prawidłowość i terminowość.
- Do zakresu czynności kierowcy/konserwatora należy w szczególności:
- transport uczestników ŚDS busem o liczbie miejsc pasażerskich 8: na zajęcia w ośrodku, do placówek służby zdrowia wg potrzeb, na spotkania integracyjne, na wyjazdy realizowane w zakresie treningów spędzania czasu wolnego;
- utrzymywanie pojazdu w czystości i stałej sprawności technicznej, prawidłowa eksploatacja i przestrzeganie terminowego dokonywania przeglądów technicznych pojazdu;
- zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych do samochodu służbowego;
- przygotowywanie i aktualizowanie grafiku czasowego pracy samochodu służbowego;
- dokonywanie bieżącej konserwacji oraz koniecznych napraw sprzętów i urządzeń będących wyposażeniem ŚDS;
- wykonywanie drobnych napraw w budynku ŚDS (min.: urządzenia hydrauliczne i wodno-kanalizacyjne, stolarka drzwiowa, wymiana świetlówek, prace malarskie itp.);
- wykonywanie prac związanych z poprawą funkcjonalności pomieszczeń ŚDS;
- koszenie traw i pielęgnacja terenu zielonego oraz konserwacja drewnianego domku na narzędzia i mebli ogrodowych wokół budynku ŚDS;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wykonywaną pracą;
- nadzór nad bezpieczeństwem uczestników podczas zajęć stolarskich i obsługa elektrycznych sprzętów stolarskich;
- zapewnienie opieki powierzonym podopiecznym oraz przestrzeganie bezpieczeństwa uczestników podczas zajęć;
- aktywizowanie podopiecznych do zwiększania samodzielności życiowej;
- inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny;
- pomoc przy organizacji imprez kulturalnych, okolicznościowych oraz integracyjnych;
- składanie zapotrzebowań na potrzebne materiały;
- dokonywanie zakupów zleconych przez Kierownika ŚDS zgodnie z przedstawioną listą;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i właściwych relacji “pracownik – uczestnik”;
- ponoszenie odpowiedzialności służbowej i materialnej za powierzone mienie;
- organizacja i doskonalenie własnego warsztatu pracy zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizowanych działań w placówce;
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25.
- Kierownik ŚDS zapoznaje z treścią niniejszego Regulaminu Organizacyjnego ŚDS każdego pracownika i uczestnika ŚDS.
- Treść Regulaminu Organizacyjnego znajduje się do wglądu w biurze Kierownika ŚDS.
- Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu Organizacyjnego ŚDS, zaopatrzone w podpis i datę, dołącza się do akt osobowych każdego pracownika oraz dokumentacji indywidualnej uczestnika;
- Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/678 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE(Dz. Urz. UE.L. 2016.119.1), zwanej dalej RODO w ŚDS prowadzona jest dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych wszystkich pracowników oraz uczestników ośrodka. Oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Klauzuli RODO, zaopatrzone w podpis i datę dołącza się do akt osobowych każdego pracownika oraz dokumentacji indywidualnej uczestnika;
§ 26.
- Zmiany Regulaminu Organizacyjnego wymagają formy pisemnej i następują w trybie przyjętym dla jego nadania.
- Niniejszy Regulamin Organizacyjny został opracowany w uzgodnieniu z Wydziałem Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.
- Niniejszy Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023r.